(سيرنگو ميليا (سيرنکس

كيست نخاعي يا سيرنكس يكي از علل بدتر شدن پس از آسيب نخاع است.سيرنکس ممکن است دو ماه تا چند سال پس از آسيب نخاع ايجاد شود. سيرنگو ميليا يکی از شايعترين علل بدتر شدن بيمار پس از آسيب نخاع است. علائم ابتدائی معمولا غير اختصاصی ميباشند.

ممکن است سيرنکس دو ماه تا چند سال پس از آسيب نخاع ايجاد شود. سيرنگو ميليا يکی از شايعترين علل بدتر شدن بيمار پس از آسيب نخاع است. علائم ابتدائی معمولا غير اختصاصی ميباشند. ممکن است بيمار عليرغم وجود سيرنکس بزرگ، علائم کمی داشته باشد و برعکس. معمولا ابتدا علائم يکطرفه است وممکن است بعدا دوطرفه شود.

از شايعترين علائم در ابتدای بيماری درد است که ميتواند در محل آسيب باشد يا به صورت درد تيرکشنده در دستها باشد. بيمار آنرا بصورت درد يا سوزش توصيف ميکند.که با سرفه، عطسه، زور زدن، نشستن (نسبت به خوابيدن) يا حرکت ويلچر يا ماشين بر سطوح ناهموار بدتر ميشود.

دومين علامت شايع کاهش حس است که از انتهای اندام به سمت بالا کشيده ميشود. در اين حالت حس درد و حس سرما و گرما کم شده ولی لمس ، و وضعيت سالم می ماند. احساس بدتر شدن ضعف عضله در 30 تا 80 درصد بيماران ديده ميشود.

از اولين نشانه های سيرينکس ازبين رفتن رفلکسهای عمقی وتری است که از انتها ی اندام شروع ميشود.ساير علايم شامل کاهش يا افزايش سفتی عضلات(اسپاستيسيتی)، افزايش تعريق، ديس رفلکسی خود مختار، خستگی عضلات گردن با نشستن طولانی مدت، کاهش تخليه رفلکسی ادرار، بد تر شدن افت وضعيتی فشارخون، اسکوليوز، تنگی مردمک همراه با تعريق در صورت است.

تشخيص اصلی اين حالت با ام آر آی است. تغيرات مختلفی در نوار عصب و عضله اين بيماران ديده ميشود. بررسی عصبی بطور پيوسته برای تصميم گيری نوع درمان ضروری است که شامل برسی حسی با تحريک توسط نوک سوزن توسط خود بيمار، معاينه قدرت عضلانی ، نوار عصب و عضله يا ام آر آی بصورت متناوب است.

درمان بصورت غير جراحی و جراحی است.درمان غير جراحی شامل برسی و درمان مواردی مثل کمبود ويتامين ب12 است. برخی از فعاليتها که باعث افزايش فشار داخل نخاع می شوند بايد محدود گردند. ازجمله انجام ندادن ورزشهائی که نيازمند زور زدن زياد ميباشند همچنين فشار بيش از حد بر روی شکم برای دفع و خم شدن به جلو برای کاهش فشار . بالا بردن سر تخت تا بيست درجه هنگام خواب می تواند کمک کننده باشد. در صورت پيشرفت بيماری جراحی بايد درنظر گرفته شود.

سطح مطلب: عمومی، کارشناسی، تخصصی و فوق تخصصی
عنوان مطالب