توانبخشی فلج صورتی1

بیماران زیادی در مورد توانبخشی پس از فلج صورت سوال می نمایند. متاسفانه اکثر بیماران مراجعه کننده نیز اطلاعات ناقص و اشتباهی در این مورد دارند لذا به برخی از سوالات در اینجا پاسخ می دهیم.

فلج عصب صورتی

فلج عصب صورت به علل مختلفی رخ می دهد. شایعترین علت آن فلج بلز یا نوعی از فلج صورتی است که علت واضحی برای آن شناخته نشده است. اگرچه 150 سال از معرفی این بیماری می گذرد هنوز ابهامات زیادی در مورد این بیماری وجود دارد. این بیماری تمام سنین را درگیر می سازد اما در کودکان زیر 10 سال کمتر دیده می شود. در سالمندان این بیماری بیشتر دیده می شود. در موارد کمی این بیماری راجعه است یا بصورت فامیلی دیده می شود. فلج و ضعف صورت در طی چند ساعت یا یکی دو روز ایجاد می شود و همراه درد گوش و اختلال در اشکریزش است. درد پشت گوش ممکن است یکی دو روز قبل از فلج صورت دیده شود. خواب رفتگی صورت در این بیماری شایع است. در موارد کمی اختلال شنوایی و اختلال حس چشایی وجود دارد. یافته اصلی در این بیماری ضعف عضلانی در تمام عضلات یک طرف صورت است. در 40 درصد موارد این فلج کامل نمی باشد. سایر علل مرتبط با ضعف یک طرفه صورت شامل ضربه، بیماری لایم(نوعی بیماری عفونی منتقله از کنه)، فشارخون و دیابت، افزایش فشار حاملگی، مشکلات غده بزاقی، بیماری سارکوئیدوز- آمیلویدوز- سندرم شوگرن(نوعی بیماری روماتیسمی) و ویروس آبله مرغان است.

درگیری دوطرفه صورت در بالغین می تواند بعلت نوعی نورپاتی بنام گیلن باره باشد که نیازمند توجه و درمان فوری است.

بیش از 80 درصد بیماران در عرض چند هفته تا چند ماه بهبود کامل پیدا می کنند. اگر در هفته اول بیمار ضعف کامل صورت پیدا نکند بازگشت فلج صورت به مقدار زیادی برگشت می کند. انجام دقیق نوار عصب و عضله به مقدار زیادی نوع آسیب عصب و احتمال برگشت آنرا نشان می دهد.

در 10 درصد موارد مقداری از ضعف و غیر قرینگی صورت باقی می ماند.

تزریق بوتولینیوم توکسین(بوتاکس)

در مواردی می توان از تزریق بوتولینیوم توکسین برای بهتر کردن ظاهر بیمار استفاده کرد. در مراحل اولیه بیماری که صورت دچار ضعف حرکتی است تزریق سمت سالم باعث بهتر شدن تقارن صورت می گردد. بخصوص این کار را می توان در پیشانی انجام داد. تزریق در کنار دهان بسیار مشکل تر است.

در مواردی بیماران مبتلا به فلج صورتی دچار حرکات خاصی می شوند به این صورت که مثلا با بستن چشم، لب به سمت بالا حرکت می کند. علت این پدیده رشد نابجای عصب است. متاسفانه استفاده از تحریک الکتریکی با عث افزایش این حالت می شود. و در بیماران مبتلا به فلج صورت نباید استفاده شود.برای از بین بردن این حالت می توان از مقادیر کم تزریق بوتولینیوم توکسین استفاده کرد.

در برخی از بیمارن پس مدتی دچار سفتی عضلات صورت می شوند. در این حالت نیاز به مقادیر زیادتری بوتوکس برای درمان است.

مطلب مرتبط